vrijdag 14 december 2012

Een berichtje van zee

Het gaat lekker. De passaat duwt ons met een gemiddelde van 6 knopen in de goede richting. De eerste twee dagen moesten we even wennen aan het rollen van de boot maar er begint al een aardig dag ritme te ontstaan. Het licht bepaald wanneer we opstaan en ontbijten. Vandaag het oude brood opgemaakt in de vorm van wentelteefjes. Ieder van ons moest weer denken aan vroeger tijden. Nostalgie aan boord...

Vervolgens een rondje over dek waar we na iedere nacht een aantal vliegende bezoekers moeten verwijderen. Soms zie je scholen vissen langs vliegen hetgeen natuurlijk ook niet een dagelijks beeld is voor de gemiddelde IJsselmeerzeiler. Deze vissen hebben vleugels die ze gebruiken om het water uit te vliegen wanneer ze worden bedreigd door een roof-vis.

Rond 10.00 uur begint school met lezen afgewisseld met een hoofdstukje uit Pinkeltje en de Toverbeker. Finn heeft vandaag een pakje voor onderweg geopend en hier bleek een nieuw Pinkeltjeboekje in te zitten. Dit ritme kunnen we voorlopig dus nog wel een dag of tien voortzetten...

In de middag weer een hoogte puntje of te wel de lunch. Vandaag staat kapitein Idris tosties te bakken in de koekenpan. We hebben voor de middag een knutsel bedacht. We gaan allemaal kerst tafereeltjes maken. De eerste wordt een sneeuwpop en dat bij 28 graden. Misschien toch een beetje meer out of the box denken. Dolfijnen met kerstlichtjes om hun nek. Palmbomen met gekleurde kokosnoten ach ik roep ook maar wat.

Rond 17.30 uur wordt het avondmaal in elkaar gesleuteld. We redden dan nog net het eten en de afwas voor het donker. Gisteren Tjaptjoy. Vanavond nog even geen idee. Om 19.00 uur start het SSB netje, met de kortegolfzender. We zijn momenteel met ongeveer tien Nederlandse boten onderweg naar Suriname of Tobago. Iedereen geeft aan op welke positie hij-zij zit en hoe het gaat aan boord. Vervolgens kun je nog even over en weer babbelen.

En dan is het acht uur en dan begint mijn eerste drie uur slapen. Om 23.00 uur neem ik de wacht over van Idris. Om 02.00 uur neemt Rob mijn wacht over en om 5.00 uur is Idris weer aan de beurt. De ene nacht slaap je lekkerder dan de andere. Het is best lastig hoor wanneer de boot soms van oor tot oor rolt. Maar alles went.

Tot nu toe zijn de nachten donker. De maan laat zich niet zien. Maar misschien doet hij dat ook wel niet in dit gebied, dit is nog even een vraagteken voor me. De nachten zijn prachtig. Zoveel sterren! Er zijn al heel wat wensen vanaf Dixbay de lucht ingeschoten.

De beste wensen voor de komende tijd.
Berenice (and crew)

Huidige positie: 14-04N 34-32W
Verwachte aankomst over: 196 uur, 46 minuten en 31 seconden

-----
Message send bij SSB radio.
Posted 14-12-2012 14:17 (utc)